Selamat Datang..Mulakan membaca dengan بِسْمِ اﷲِالرَّحْمٰنِ الرَّحِيْم -Segala tulisan dalam blog ini adalah hasil dari pandangan dan pemikiran saya semata-mata. Segala kerosakan atau gangguan emosi semasa melayari blog ini adalah tanggungjawab pihak pembaca sendiri..Terima Kasih. Ibnuhussin@pas.org.my
"Tuan Maktar Hashim menjadi Pengarah Jabatan ICT Pas Pahang baru - PasPahang | Ambil Pengajaran daripada Kekalahan PRK Galas - PasMaran | Penguasaan ICT mampu lonjakkan undi PAS - SU JiCT PasPahang| Jangan jadi pejuang pengecut | Blog PasMaran bukan lidah rasmi Pas Kaw. Maran - ibnuhussin | UMNO Bakal Tumbang di Tenang - SU JiCT PasPahang

Projek "Bumi Hijau-Kerajaan UMNO-BN" akan berkubur...

Berita drp: MaranDaily Rabu, 18 November 2009

Chenor (18.11.09): Perkampungan Felda telah sinonim dengan keindahan lanskapnya yang cantik dan terancang. Keadaan ini bertambah baik lagi apabika kerajaan pusat dengan kerjasama kerajaan negeri melancarkan Program Bumi Hijau dengan tujuan untuk menggalakkan masyarakat meningkatkan penanaman pokok buah buahan dan sayuran di sekitar rumah masing-masing.

Hasrat kerajaan untuk menjayakan projek "Bumi Hijau" amatlah mulia, malah ia berlandaskan syariat Islam. Tetapi, perancangan di atas kertas tidak susah, yang menjadi masalah ialah perlaksanaanya. Terutamanya melibatkan komitmen dan kerjasama daripada banyak pihak.
Tinjauan Unit Wartawan Lajnah ICT Pas Kawasan Maran ke perkampungan Felda Kg Awah, Maran, Pahang mendapati penduduk kampung menghadapi masalah apabila tanaman mereka diserang oleh binatan ternakan seperti lembu, kerbau dan kambing.

Menurut seorang penduduk yang hanya mahu dikenali Ayah Da, banyak tanaman sayur yang ditanam sekirat rumahnya di 'bahang' lembu yang kebiasaanya menyerang pada waktu malam. Jumlahnya pula sehingga mencecah 20 ekor. Ini menjejaskan tanaman penduduk kampung.

Manakala seorang peniagan kedai runcik dan barangan basah yang dikenali kak mas berkata, "pada peringkat awal pelancaran program bumi hijau, banyak hasil kami dapat dan boleh dijual di kedai, tetapi sekarang agak sukar kerana ancaman lembu yang dilepaskan oleh pemilik lembu yang mempunyai pengaruk dan kuasa di kampung ini". Tambahan pula, hampir semua rumah di sini tidak berpagar kerana pada peringkat awal tiada musuh tanaman. Malah, kak mas juga mendakwa telah beberapa kali mengadu kepada tok empat (ketua kampung) dan pengurus untuk menyelesaikan masalah ini. Tapi, tiada tindakan dan maklumbalasoleh pihak bertanggungjawab.



Sumber: Unit Wartawan LiCT PasMaran

0 Responses to Projek "Bumi Hijau-Kerajaan UMNO-BN" akan berkubur...

Catat Ulasan

e-mutawwif (panduan haji & umrah):

Himpunan Bersih 2.0:

Himpunan Bersih 2.0:

02 Hari, 01 Jam, 16 Minit, 40 Saat lagi ke 09/07/2011 jam 2.00PM

Masa Untuk berubah:

Demi Masa:

RENUNGAN BERSAMA:

"Sebaik-baik isteri ialah mengembirakan suami apabila dilihat, apabila suami memerintah dia patuh dan apabila suami tidak ada di sisinya, dia menjaga kehormatan dirinya dan harta kepunyaan suaminya" Hadis (perawi Ahmad&Nasai)

Web TV (**Auto Channel**)

**TVPas**

Jom Belajar di KIAS:

Jom Belajar di KIAS:
Call/SMS: 019-999 7704

Pautan Laman Pemimpin:


Sahabat Setia:

PAHANGKINI.NET

pahangkini

Jom Bersama Sahabat ICT Pahang