Selamat Datang..Mulakan membaca dengan بِسْمِ اﷲِالرَّحْمٰنِ الرَّحِيْم -Segala tulisan dalam blog ini adalah hasil dari pandangan dan pemikiran saya semata-mata. Segala kerosakan atau gangguan emosi semasa melayari blog ini adalah tanggungjawab pihak pembaca sendiri..Terima Kasih. Ibnuhussin@pas.org.my
"Tuan Maktar Hashim menjadi Pengarah Jabatan ICT Pas Pahang baru - PasPahang | Ambil Pengajaran daripada Kekalahan PRK Galas - PasMaran | Penguasaan ICT mampu lonjakkan undi PAS - SU JiCT PasPahang| Jangan jadi pejuang pengecut | Blog PasMaran bukan lidah rasmi Pas Kaw. Maran - ibnuhussin | UMNO Bakal Tumbang di Tenang - SU JiCT PasPahang

BAZAR RAMADHAN PEKAN AWAH...

Berita drp: MaranDaily Rabu, 4 Ogos 2010


Ramadhan 1431h bakal tiba seminggu lagi. Kemeriahan untuk membuat persiapan menyambut Ramadhan sudah mula dirasai oleh masyarakat Maran. Walau bagaimanapun, kita sebagai umat Islam perlu tahu bahawa Bulan Ramadhan penuh dengan keberkatan dan segala amalan di bulan Ramadhan akan dilipatgandakan pahalanya.

Kemeriahan Ramadhan diserikan lagi oleh peniaga-peniaga yang sebahagian besar menganggapkan Ramadhan bulan melimpah ruahnya rezeki yang dikurniakan Allah tanpa mengira Agama, bangsa dan fahaman politik.

Pada 3 Ogos 2010 (Selasa) yang lepas, Krew MaranDaily turut bersama dalam taklimat yang disampaikan oleh Majlis Daerah Maran (MDM) dan Klinik Kesihatan Maran kepada peniaga-peniaga bazar Ramadhan di beberapa lokasi seperti Bandar Maran, Jengka Pusat, Pekan Awah dan Chenor Lama.
Alhamdulillah, majlis berjalan lancar dan mengikut jadual yang dibuat walaupun terdapat beberapa kesilapan dan kelemahan dalam pengurusan MDM semasa majlis tersebut berlansung. Antara kelemahan tersebut ialah berlaku kecelaruan semasa cabutan no gerai. Masalah mula timbul apabila peniaga menempah lebih daripada 1 tapak dengan perniagaan berlainan jenis sedangkan pihak MDM menyediakan tapak berlainan bagi perniagaan berlainan seperti makanan yang melibatkan bakar, air dan makanan biasa.

cadangan MaranDaily: agar pihak MDM sepatutnya menganalisis atau memproses terlebih dahulu borang permohonan yang dihantar oleh peniaga dan diasingkan mengikut kategori yang telah ditetapkan. jika ia melibatkan 2-3 tapak yang menjalankan perniagaan berlainan jenis, pihak MDM perlu meletakkan di dalam petak khas yang tidak menjejaskan peniaga lain. Selain itu, pihak MDM perlu bertegas dan mengikut apa yang telah dijanjikan iaitu makanan berbakar tidak boleh diletakkan bersama peniaga makanan siap atau air.

Berdasarkan pemerhatian MaranDaily, apabila peniaga yang menyewa lebih daripada 1 tapak dengan perniagaan pelbagai menyebabkan berlaku kecelaruan susunan yang ditetapkan oleh MDM. Petugas MDM tetap memenuhi kehendak segelintir peniaga tersebut dan boleh menjejaskan lebih ramai peniaga lain.

Beberapa peniaga yang ditemui MaranDaily menyatakan harapan agar tahun ini MDM berlaku adil dan telus dalam penyusunan nombor tapak. Menurut peniaga yang hanya dikenali emi, "harap nombor tapak tahun ni ikut urutan tidak seperti tahun-tahun lepas berterabur dan bercelaru mengikut kehendak kroni je, macam tak skolah je tukang susun nombor".

Oleh itu, pihak MDM perlu berlaku telus semasa membuat penyusunan no. mengikut urutan sebenar. Kalau tidak, ia mengambarkan bahawa MDM tidak amanah dan telus dalam melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan. Malah penyediaan tapak beserta no. sebelum cabutan adalah lebik efisyen berbanding cara yang dibuat sekarang.

MaranDaily
"Menghayati Keberkatan Ramadhan"

0 Responses to BAZAR RAMADHAN PEKAN AWAH...

Catat Ulasan

e-mutawwif (panduan haji & umrah):

Himpunan Bersih 2.0:

Himpunan Bersih 2.0:

02 Hari, 01 Jam, 16 Minit, 40 Saat lagi ke 09/07/2011 jam 2.00PM

Masa Untuk berubah:

Demi Masa:

RENUNGAN BERSAMA:

"Sebaik-baik isteri ialah mengembirakan suami apabila dilihat, apabila suami memerintah dia patuh dan apabila suami tidak ada di sisinya, dia menjaga kehormatan dirinya dan harta kepunyaan suaminya" Hadis (perawi Ahmad&Nasai)

Web TV (**Auto Channel**)

**TVPas**

Jom Belajar di KIAS:

Jom Belajar di KIAS:
Call/SMS: 019-999 7704

Pautan Laman Pemimpin:


Sahabat Setia:

PAHANGKINI.NET

pahangkini

Jom Bersama Sahabat ICT Pahang